اولین سالگرد تأسیس معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم

۰۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۰ کد : ۱۳۲۷ اخبار
تعداد بازدید:۳۱۵
اولین سالگرد تأسیس معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم

یک سال بعد از تأسیس معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم و به مناسبت سالگرد یک سالگی این معاونت، نشستی با حضور روسای پارک‌های علم و فناوری در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار و در آن از محصولات فناورانه اعضای هیئت‌های علمی و مدیران تحقیق و توسعه و همه فعالان فناوری تقدیر و همچنین  از محصولات جدید رونمایی شد.

دکتر علی خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، در این نشست راهبردهای این معاونت را برشمرد و گفت: ایجاد تعامل بین دانشگاه‌ها و پارک‌ها در گذشته مغفول مانده بود که با ایجاد معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم این امر با تأکید و تمرکز بر بحث فناوری و ارتباط دانشگاه با صنعت به عنوان مهم‌ترین راهبرد معاونت در دستور کار قرار گرفت. همچنین زیست‌بوم فناوری با تدوین و ابلاغ آیین‌نامه کارآفرینی و نوآوری تکمیل شد تا مراکز کارآفرینی و نوآوری شکل گیرد.


آمار شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور

خیرالدین ادامه داد: امروز ۵۱ پارک علم و فناوری و ۵۱ مرکز رشد زیرنظر این معاونت هستند و فعالیت آنها به دقت رصد می‌شود. قصد داریم در همه شهرستان‌ها مراکز رشد و در همه استان‌ها پارک علم و فناوری تٔسیس شود. همچنین امروز ۱۱ هزار و ۹۰۰ واحد فناور و ۲ هزار و ۱۳۰ شرکت دانش‌بنیان در این پارک‌ها مستقر هستند و مجموع شرکت‌های دانش بنیان به ۷ هزار و ۷۳۵ شرکت در کل کشور رسیده است. شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها ۱۱۱ هزار شغل و در سال گذشته ۳۵ هزار شغل دانش‌بنیان در دانشگاه ها ایجاد کرده‌اند که این آمار رشد ۵۰ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

 

تأسیس ۹۰۰ شرکت دانش‌بنیان نوع ۳

به گفته وی بر اساس تفاهم وزارت علوم با معاونت علمی و فناوری اعطای مجوز شرکت‌های نوع ۳ به پارک‌های علم و فناوری داده شد و از ابتدای سال تاکنون ۹۰۰ شرکت دانش‌بنیان نوع ۳ ایجاد شده است که این شرکت‌ها فناوری‌های شرکت‌های نوع ۱ و ۲ را ندارند ولی هسته‌های فناور در آستانه تبدیل شدن به شرکت‌‌های دانش‌بنیان پیشرفته هستند.

 

اعطای مجوز تأسیس ۳۳ پردیس پارک علم و فناوری

معاون فناوری وزارت علوم با اشاره به مصوبه شورای راهبردی فناوری و تولیدات دانش‌بنیان با حضور رئیس جمهور گفت: در این شورا مصوب شد شرکت‌های نوع ۳ هم از امتیازات شرکت‌های دانش بنیان نوع ۱ و ۲ برخوردار باشند.

وی ادامه داد: طی سال گذشته مجوز تأسیس ۳۳ پردیس فناوری را صادر کردیم، پردیس‌ها واسط بین مراکز رشد و پارک‌ها هستند و همه دانشگاه‌ها می‌توانند پردیس داشته باشند یا پردیس‌ها توسط بخش خصوصی ایجاد شوند.

خیرالدین آموزش و کارآفرینی را راهبرد دیگر این معاونت دانست و تصریح کرد: طرح ملی کارآفرینی را پیشنهاد دادیم که بر اساس این طرح هر دانشجو یک میلیون تومان اعتبار دریافت می‌کند، هر دانشگاه ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار دارد و بر اساس آن دانشجویان می‌توانند کارآفرینی کنند.

 

طرح دستیار فناور

خیرالدین افزود: تجاری‌سازی و اشتغال دانش‌بنیان نیز از راهبردهای ما بوده که طرح دستیار فناور را برای تحقق آن اجرا کردیم. بر اساس آمار تاکنون ۲ هزار و ۱۷۱ دانشجو در مرحله اول در طرح شرکت کرده‌اند. هر پارک علم و فناوری ۳۶۰ میلیون تومان اعتبار در این طرح دارد، در مجموع برای این طرح ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که ۱۵ میلیارد تومان تأمین شده است. در این طرح دانشجو می‌تواند ۶ ماه در یک شرکت دانش بنیان یا واحد فناور کار کند و از یک تا سه میلیون تومان (از مقاطع کارشناسی تا دکتری) دستمزد بگیرد.

وی شبکه‌سازی و حل مسائل عمده کشور بر اساس تحقیقات نیازمحور را راهبرد دیگر این معاونت دانست و گفت: اعطای پایه‌های تشویقی به اعضای هیئت‌علمی بر اساس دستاوردهای فناوری و پژوهش‌های کاربردی و فعالیت‌های فناوری بر این اساس در وزارت علوم به تصویب رسید تا به نوعی فعالیت‌های فناوری برای اعضای هیئت‌علمی فرهنگ‌سازی شود.

خیرالدین افزود: طرح سامانه «نان» (نظام ایده‌ها و نیازها) نیز با هدف نیازمحور کردن ایده‌ها راه افتاد تا حلقه مفقوده بین صنعت و دانشگاه رفع شود. تاکنون ۶ هزار ۱۲۹ نیاز و ۵۳۶ ایده در این سامانه ثبت شده و وزارت نفت از دیگر وزارتخانه‌های فعال در این زمینه بوده است.

 

تشکیل ستاد ملی اقتصاد دانش بنیان

وی ادامه داد: آذر ماه سال قبل نامه‌ای از سوی وزیر علوم به وزیر کشور به منظور ایجاد ستاد اقتصاد دانش‌بنیان در استان‌ها ارسال شد که با دستور وزیر کشور این ستادهای استانی راه اندازی شد.
خیرالدین اظهار کرد: تاکنون ۱۳۰ جلسه ستاد استانی اقتصاد دانش‌بنیان برگزار شده و ششم آذرماه از استانداران فعال در این حوزه تقدیر خواهد شد. در کنار آن ستاد ملی اقتصاد دانش‌بنیان به ریاست من شکل‌ گرفته است.

خیرالدین آخرین راهبرد این معاونت را تدوین نظام ملی نوآوری در حوزه آموزش عالی عنوان کرد و گفت: این سند تدوین و در بهمن ماه ارائه خواهد شد.

به گفته وی اجرای طرح تانا (توسعه و ارتقای زیست بوم فناوری) بر اساس ماده ۱۲ قانون جهش تولید دانش‌بنیان است که تاکنون ۱۳ رویداد آن برگزار شده و طی آن نیازها ارائه و شرکت‌های فناور ایده های خود را ارائه می دهند.


نظر شما :